5 tips voor beter samenspel tussen fysiek en digitaal

Beter samenspel tussen fysiek en digitaal. Dat werd door de aanwezigen tijdens de SIOB bijeenkomst op 21 januari jl. als belangrijkste speerpunt om in 2014 mee aan de slag te gaan. In de stemming rond mogelijke speerpunten won dit speerpunt het van andere onderwerpen zoals ondernemerschap, de collectie en de klant als co-producent.

WebbiebNL kennis voor bibliotheken '5 tips voor beter samenspel tussen fysiek en digitaal'Het SIOB zal op korte termijn terugkomen op het thema ‘beter samenspel tussen fysiek en digitaal’. Daar zijn we bij WebbiebNL erg benieuwd naar, omdat dit een van de centrale thema’s is waar we ons op focussen bij het geven van advies en trainingen aan bibliotheken. Reden is dat in de combinatie van ‘bricks en clicks’ de toekomst ligt van de bibliotheken.

De centrale vraag die dan opkomt is: ‘hoe kun je zorgen dat de fysieke en de digitale bibliotheek elkaar versterken?‘ Los van technische aspecten om dit mogelijk te maken, is een belangrijke thema daarbij: zichtbaarheid. Hoe zorg je voor een goede zichtbaarheid van de bibliotheek, zowel fysiek als digitaal?

5 tips voor beter samenspel tussen de fysieke en digitale bibliotheek

1. Organiseer activiteiten voor al je doelgroepen

Heel basaal, maar daar begint het mee: het is belangrijk dat je als bibliotheek aansprekende activiteiten organiseert. Want met het organiseren van activiteiten kom je ‘in the picture’ bij het publiek in je werkgebied. Voor veel bibliotheken is dit niks nieuws. Wat vaak beter kan is een spreiding van activiteiten voor de verschillende doelgroepen. En ook een spreiding  van activiteiten door het jaar heen.

2. Promoot met de oude media de digitale bibliotheek

Om met je activiteiten een maximale zichtbaarheid te bereiken is een goede mix in offline en online zichtbaarheid belangrijk. Okay, de online zichtbaarheid speelt een steeds grotere rol, daarover zo meteen meer. Maar ook de offline zichtbaarheid, ofwel op straat en via traditionele media, is nog steeds belangrijk.

Bij ouderen, maar ook bij andere doelgroepen. Zorg dat je activiteiten in het plaatselijke sufferdje staan, als het kan met een mooie afbeelding. Als je dit aantrekkelijk en kant en klaar aanlevert, is de kans groot dat het ook zo geplaatst wordt. Met een verwijzing naar de website van de bibliotheek natuurlijk.

WebbiebNL kennis voor bibliotheken '5 tips voor beter samenspel tussen fysiek en digitaal'Tegenwoordig werken ook steeds meer bibliotheken met narrow casting. Op die schermen in de biliotheek kunnen de activiteiten van de bibliotheek worden gepromoot. Met verwijzingen naar de website of de social media natuurlijk. Zie het voorbeeld in bijgaande afbeelding van de Liemers bibliotheken: Like de bibliotheek op Facebook en blijf op de hoogte van onze evenementen, acties en aanbiedingen!

3. Promoot met de digitale media de fysieke bibliotheek

Met de digitale bibliotheek kun je bij uitstek de fysieke bibliotheek bij je publiek onder de aandacht brengen. De bibliotheekwebsite en de online tools zoals Twitter, Facebook en niet te vergeten apps zoals de Bibliotheek App zijn voor steeds meer mensen de eerste ingang naar de bibliotheek. In de volgorde online-fysiek maken steeds meer mensen gebruik van de bibliotheek. Dus breng de bibliotheekactiviteiten via Twitter en Facebook onder de aandacht. Laat het publiek online kaartjes bestellen en afrekenen.

4. Organiseer online activiteiten

In the picture komen met online activiteiten is natuurlijk helemaal mooi. Zo organiseerden de Friesche bibliotheken tijdens de Maand van het Spannende Boek een moordspel waar je aan mee kon doen. Dit vergt natuurlijk de nodige voorbereiding, maar als je zoiets organiseert ben je bijna verzekerd van veel zichtbaarheid. Wat ook kan is dat je online activiteiten verbindt met een ‘gewone’ activiteit zoals een open dag. Het regionaal archief in Tilburg heeft dit gedaan en kwam daarmee prominent in het nieuws.

5. Integreer fysiek en digitaal

Bij veel bibliotheken worden de fysieke en digitale activiteiten vaak gescheiden uitgevoerd. Mensen werkzaam in de uitlening weten vaak nauwelijks wat er op de website staat. Andersom ook. Dat de fysieke en digitale bibliotheek niet geïntegreerd worden benaderd is vaak goed zichtbaar. De fysieke bibliotheek (bijvoorbeeld met keuze voor retail) en de bibliotheekwebsite (WaaS website, waar de retailformule nergens is terug te vinden) sluiten niet of nauwelijks op elkaar aan. De fysieke en digitale bibliotheek geïntegreerd benaderen kan eenvoudig worden bereikt met hulpmiddelen als een geïntegreerde activiteitenkalender, met een fysiek en digitaal content plan, en een content database.

Volg nog dit najaar een training bij WebbiebNL:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s