5 tips voor optimaal Pinterest gebruik

– Hoe kun je Pinterest zinvol toepassen? –

Pinterest wordt meer en meer gebruikt door bibliotheken, mediatheken en archieven. Hoewel velen het heel goed doen, valt er natuurlijk altijd iets te verbeteren. Daarom hebben we vijf handige tips op een rijtje gezet, waarmee je met weinig moeite een betere Pinterestpagina maakt.

1. Zorg voor een goedgevuld profiel5 tips voor Pinterest voor bibliotheken | WebbiebNL Haal meer uit je online bibliotheek

Als bibliotheek, mediatheek of archief moet je een bedrijfspagina hebben en geen persoonlijke pagina. Deze pagina moet je vervolgens wel op de juiste manier vullen. Dit begint met een goed profiel. Kies de juiste naam, een geschikte foto en een makkelijke gebruikersnaam. Je gebruikersnaam is ook direct de URL waar je naar verwijst. Schrijf vervolgens ook in twee regels op wat je doet, waar je voor staat en dergelijke. Vergeet ook niet de link naar je website te vermelden! Door je profiel goed in te vullen, zorg je dat je beter vindbaar bent op Pinterest.

2. Maak gebruik van hashtags (#)

Ook op Pinterest kun je gebruik maken van hashtags. Je maakt hierdoor je pins beter vindbaar. Hashtags plaats je op Pinterest in de beschrijving van de pin. Deze zijn ook klikbaar. Klik je er op, dan kun je dus alle pins met die hashtag eenvoudig terugvinden. Dit is heel handig bij een evenement zoals bijvoorbeeld de Boekenweek of Maand van de Geschiedenis.

3. Gebruik website als bron bij een pin

Staat de foto of afbeelding die je wilt pinnen ook op je website? Gebruik dan de afbeelding van je website! Op deze manier wordt er weer naar je website verwezen, wat goed is voor de vindbaarheid van je website. Heb je een afbeelding gevonden op een andere website? Sla de afbeelding dan eerst op en plaats ‘m dan pas op Pinterest. Gaat de pin over een bepaald evenement dat op je website staat vermeld? Zet dan de link er na toe in de beschrijving!

4. Gebruik rich pins

Rich pins zijn uitgebreide pins waar je meer informatie in kunt stoppen. Op die manier kun je websites en artikelen makkelijk op Pinterest zetten. Dit is ideaal voor nieuws, omdat je dat dan ook op Pinterest kan delen. Hoe rich pins precies werken, leggen we uit in onze training Pinterest.

5. Zet een call-to-action in de beschrijving

Wil je je volgers tot een bepaalde actie aansporen? Zet dan een ‘call-to-action’ in de beschrijving van je pin. Een ‘call-to-action’ is een oproep aan de volger om een actie uit te voeren. Dit kan betekenen dat je volgers op een link klikken, zich inschrijven voor een activiteit, of meedoen met een discussie. Wat een goede call-to-action is? Vergelijk de volgende twee zinnen maar:
“In de nieuwsbrief van Webbieb staan nog veel meer tips!”
“Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Webbieb om nog meer tips te krijgen!”
De tweede zin spoort direct aan tot actie, hetgeen ontbreekt bij de eerste zin. De tweede zin, met een duidelijke call-to-action zal daarom tot beter resultaat leiden dan de eerste zin.

Webbieb zit ook op Pinterest: Bekijk hier onze Pinterest pagina!

Wil je alles te weten komen over Pinterest?
Doe dan mee aan de training Pinterest voor bibliotheek, mediatheek en archief.

Volg nog dit najaar een training bij Webbieb:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis Webbieb nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s