6 tips voor meer interactie met je doelgroep

WebbiebNL nieuwsitems voor bibliotheken '5 tips voor meer interactie met je doelgroep'Afgelopen week gaven we de training “Je bibliotheekwebsite strategisch inzetten”. Een van de onderwerpen was: hoe bereik je meer online interactie met je publiek? Hier hebben we 6 tips om dat te bereiken voor je op een rijtje gezet.

Het doel daarvan is om meer online interactie met je publiek te bereiken. Een dialoog aangaan wordt het ook wel genoemd, maar antwoord geven op één simpele vraag kan al voldoende zijn.

6 tips voor meer online interactie met je doelgroepen:

1. Vragen van je doelgroep beantwoorden.

Zie je dat iemand op Twitter naar iets op zoek is of iets vraagt, dan kun je beginnen om die vraag te beantwoorden of om die persoon verder op weg te helpen. De gezamenlijke Twitteraccount van bibliotheken @bibliotheek doet dat erg goed.

2. Zelf vragen stellen.

Wat natuurlijk ook kan is dat je zelf vragen stelt: ‘welke boekentip heb jij voor onze lezers in de bibliotheek?’ is een simpel voorbeeld.

3. Aanhaken bij lokale gebeurtenissen.

Door als bibliotheek aan te haken bij lokale gebeurtenissen of evenementen, kom je in de picture bij het publiek in je eigen werkgebied. Dat kan door het schrijven van een blog die weer tot reacties leidt. Of je brengt de activiteiten van je bibliotheek onder de aandacht en ook dat leidt tot reacties.

4. Zelf een verkiezing organiseren.

Wat goed blijkt te werken is om echte kanonnen voor een lezing naar de bibliotheek te halen zoals een Nico Dijkshoorn of een Maarten van Rossum. Daar verdien je als bibliotheek zelfs geld mee, zo heb ik van bibliotheken begrepen. In de keuze om een van die hotshots uit te nodigen in je bibliotheek, kun je op je Facebook pagina een verkiezing houden. ‘Welke BN’er wil jij in je bibliotheek ontmoeten?’ zou dan de vraag kunnen zijn, met een keuze uit bijvoorbeeld 3 mogelijkheden.

5. Laat de mensen van de bibliotheek zien.

In de bibliotheek kom je al regelmatig leuk ingerichte hoeken met boeken tegen als ‘de boekselectie van Yvonne’ als het gaat om de romans die bibliotheekmedewerker Yvonne aanbeveelt. Zoiets kun je natuurlijk ook makkelijk online doen, bijvoorbeeld via een Pinterest pagina. Daarbij kun je dan de vraag stellen ‘welke boeken beveel jij Yvonne aan?’. Zo kun  je een Pinterest prikbord starten en dit laten aanvullen door het publiek.

6. Laat mensen uit de bibliotheek aan het woord.

Tegenwoordig is er chatsoftware te koop waarmee je heel eenvoudig een chatfunctie aan je bibliotheekwebsite kunt toevoegen. Wanneer iemand een vraag wil stellen, dan kan dat voortaan ook via een online chatsessie. Wel belangrijk natuurlijk om te zorgen dat er ‘bezetting’ is om vragen te beantwoorden. En is er niemand beschikbaar? Dan zet je de functie gewoon uit.

Wil je zelf leren hoe je meer interactie met je doelgroepen bereikt?

Volg dan de training ‘Met social media je doelgroepen bereiken’.

Volg ook een training bij Webbieb:

>> 10 trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis Webbieb nieuwsbrief!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s