7 tips voor betere bibliotheek E-nieuwsbrief

WebbiebNL nieuwsitems 7 tips voor betere bibliotheek E-nieuwsbriefRegelmatig vragen bibliotheken aan ons of wij willen kijken naar hun E-nieuwsbrieven en tips willen geven voor vernieuwing of verbetering. Inhoudelijk, qua vormgeving of beiden.

E-nieuwsbrieven van bibliotheken komen we in allerlei vormen tegen. Er zitten hele goede bij, maar ook E-nieuwsbrieven van beduidend mindere kwaliteit. Vaak worden E-nieuwsbrieven met enkele gerichte aanpassingen al veel beter.

7 tips voor een betere bibliotheek E-nieuwsbrief:

1. Sluit de vormgeving aan op die van de website en andere online tools.
Dit lijkt een open deur. Maar in de praktijk komen we dit regelmatig tegen. Ook al gebruik je een apart pakket om je nieuwsbrief te genereren, ook al is daar iemand speciaal binnen of buiten de organisatie voor verantwoordelijk, de layout van de nieuwsbrief moet gewoon aansluiten op de huisstijl zoals je die terugziet op de website e.d.

2. Houd de tekstitems kort.
Hoe korter de nieuwsitems zijn, hoe beter. Zoals bij veel teksten geldt bij een E-nieuwsbrief helemaal: de kunst van het weglaten.

3. Plaats geen tekst over de volle breedte van het scherm.
Dat komen we ook tegen in de praktijk: teksten over de volle breedte van een 17 inch scherm. Dat maakt het lezen er niet gemakkelijker op. De kans is groot dat lezers hierdoor afhaken. Heb je een foto per nieuwsitem? Plaats die dan bij voorkeur links van het nieuwsitem en niet rechts. De interesse om het nieuwsitem te lezen wordt zo gewekt door de afbeelding en de kop van het nieuwsitem.

WebbiebNL nieuwsitems 7 tips voor betere bibliotheek E-nieuwsbrief4. Beperk je tot de belangrijkste nieuwsitems.
Natuurlijk, het kan: een nieuwsbrief met 15 nieuwsitems. Al is dat misschien wat te veel van het goede.  Maak een selectie hieruit tot de belangrijkste 7 tot 8 nieuwsitems die je in een alinea kort beschrijft, met een “lees verder”- link naar een uitgebreider item hierover op de website. Wil je toch meer nieuwsitems kwijt dan die 7 à 8? Zet dan deze extra items onder de kop ‘Overig nieuws’ als nieuwsregels onder elkaar met een link naar de betreffende items op de website.

5. Markeer duidelijk de ‘call to action’.
Heb je een call to action in je nieuwsbrief? Bijvoorbeeld: ‘schrijf je hier in voor de lezing van Geert Mak op 16 mei’. Als je lezers wilt prikkelen om hier gebruik van te maken moet het aanbod concreet zijn, in het kort staan beschreven, en moet de ‘call to action’ zo simpel mogelijk zijn. Hoe meer drempels je namelijk opwerpt, hoe sneller lezers afhaken. Bedenk dat elke link waarop iemand moet klikken een potentieel afhaakmoment is.

6. Maak thematische nieuwsbrieven niet alleen thematisch.
We kennen de voorbeelden van thematische nieuwsbrieven in de bibliotheek. Dit is een mooie service richting leden. Maar zet in een thematische nieuwsbrief ook andere nieuwsitems, bijvoorbeeld over activiteiten in je bibliotheek. Die beschrijf je dan kort en bondig onderaan de thema-nieuwsbrief met een ‘lees verder’-link naar de website.

7. Zet in de onderwerpregel waar de nieuwsbrief over gaat.
In de onderwerpregel van de email waarin je nieuwsbrief staat schrijf je kort iets over de inhoud van de nieuwsbrief. Alleen de beschrijving ‘Nieuwsbrief mei’ prikkelt niet om de nieuwsbrief te gaan lezen. Beter is het om in de onderwerpregel van de E-nieuwsbrief te zetten: ‘Nieuwsbrief mei. Met o.a. Heropening wijksteunpunt Tulphof’.

>> Doe ook mee aan de Summer School 2017: Building Bridges.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

Wil je de gratis Webbieb nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s