Bibliotheekwebsites: 6 meest gemaakte fouten

– Websites van bibliotheken, de 6 meest gemaakte fouten –

Meestal zien bibliotheekwebsites er vrij aardig uit. Een aantal zelfs heel erg goed. Maar soms zie je dingen op een bibliotheekwebsite dat je denkt, ‘da’s nie handig’. Een inventarisatie van de 6 meest gemaakte fouten met bibliotheekwebsites.

1. Volledig willen zijn.

Bibliotheekwebsites: de 6 meest gemaakte foutenBibliotheken hebben veel te bieden, voor heel veel doelgroepen. Maar moet dat allemaal op de website staan? Er zijn bibliotheken die denken van wel. Ik denk van niet. Kies de belangrijkste doelgroepen en richt daar (bijna) alle aandacht op. Wanneer je dat doet kun je ook keuzes maken voor de inrichting van je bibliotheek website: wat is belangrijk en wat niet. Wat breng ik prominent in beeld en wat komt in de marge of helemaal niet op de website? Keuzes maken dus.

2. Niet klantgericht.

Je komt ze tegen. Bibliotheken die op de website het beleidsplan prominent linksboven presenteren. En de leestips staan 3x scrollen rechtsonder. Hoeveel bezoekers zijn geïnteresseerd in het beleidsplan? En hoeveel in de tips? Inderdaad, niet goed over nagedacht dus. Bedenk dat bezoekers een website niet lezen, maar scannen. Het scannen gebeurt in de vorm van een F:

Bibliotheek website lezen in F-vorm

Pas als ze ‘wellicht interessante items’ gevonden hebben gaan ze echt lezen. Dit is een belangrijk gegeven om rekening mee te houden bij de inrichting van je bibliotheek website. Zaken die voor websitebezoekers relevant zijn en die je prominent wilt brengen zet je in de F-zone.

3. Geen lokale gerichtheid zichtbaar.

Iets waar de bibliotheek zich als geen ander in kan onderscheiden is de lokale gerichtheid. Met de grote collectie en de veelheid aan activiteiten kan prima worden aangehaakt bij allerlei lokale evenementen en initiatieven. Hoewel dat in de praktijk ook volop gebeurt is dat vaak niet of slechts beperkt op de bibliotheekwebsite terug te zien.

4. De website sluit niet aan op ‘fysieke’ bibliotheek.

Overal waar ik dit aankaart zie ik de aha-erlebnis: ‘zo kan het dus ook?’ Veel bibliotheken richten zich bij de inrichting van de bibliotheek op een bepaalde gedachte. Dat kan bijvoorbeeld het retailconcept zijn, of andere concepten zoals ideastore of kulturhus. Maar die ‘fysieke’ bibliotheekconcepten worden vaak niet doorvertaald naar de online bibliotheek: de bibliotheekwebsite en de online tools die gebruikt worden hebben vaak een heel andere indeling. Jammer, het is de kunst om je ‘fysieke’ bibliotheekconcept ook online goed voor het voetlicht te brengen. Daar liggen kansen.

5. Rubrieken die niet bijgehouden worden.

Dat geldt natuurlijk voor elke website. Het is belangrijk om actueel te zijn en te blijven. Dus geen oud nieuws laten staan. Of activiteiten die al lang hebben plaatsgevonden. Een terugblik op die activiteiten kan dan weer wel. En of dit allemaal automatisch gaat bij widgets, als je daar gebruik van maakt? Nee hoor, let bijvoorbeeld goed op dat je tijdgebonden thema- of actiewidgets op tijd weer weghaalt.

6. Geen ‘call to action’ buttons

Dit is een quick win voor veel bibliotheekwebsites. Het plaatsen van een ‘call to action’-button op de HOME-pagina. Bijvoorbeeld: ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief’ of: ‘word lid!’ met direct de link eronder naar het online inschrijfformulier.

Webbieb | Online marketing & narrowcasting

Volg nog dit najaar een training bij WebbiebNL:

>> Trainingen op het gebied van online marketing en narrowcasting.

Speciale nieuwsbrief voor bibliotheken:

>> Meld je aan voor de gratis WebbiebNL nieuwsbrief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s