De WAAS is er… en dan?

Steeds meer bibliotheken maken de overstap naar de Website As A Service (zgn. WAAS) van Bibliotheek.nl Er zitten al 35 bibliotheken (uit de 2e tranche) op de WAAS, zo maakte BNL onlangs bekend. Maar als de WAAS voor je bibliotheek eenmaal draait, wat ga je er dan mee doen? Heb je dan een kant en klaar werkende website en is je ‘online kostje gekocht’? Dit is hoe WebbiebNL het ziet:

In de eerste plaats is het belangrijk om te beseffen dat je een WAAS website hebt als (slechts) een mooi nieuw begin. Een nieuw begin om zelf aan de slag te gaan en via de website je doelgroepen te bereiken. Want dat is misschien wel de allerbelangrijkste boodschap. Het bereiken van de doelgroepen in je werkgebied moet je als bibliotheek echt zelf doen.

WebbiebNL nieuwsitems voor bibliotheken 'De WAAS is er... en dan?'Veel widgets op je website draaien op de automatische piloot. Als voorbeeld noemen we hier de nieuwe boektitels die in een mooie trailer voorbij flitsen. Of de nieuwsitems die via Nu.nl worden aangeboden. Maar daarmee bereik je niet (of maar zeer beperkt) de doelgroepen in je werkgebied.

Uit een analyse die wij hebben gemaakt van WAAS-websites blijkt dat de meeste bezoekers de bibliotheek website bezoeken voor de catalogus, openingstijden en verlengen. De widgets veranderen dus weinig aan het bezoekersgedrag op de bibliotheekwebsite dat we al kende uit het verleden.

Hoe kun je dan wel de doelgroepen in je werkgebied beter bereiken?  Door zelf aan de slag te gaan. Met zelf bedachte nieuwsitems en activiteiten die je via je bibliotheek website aankondigt. Maar waarbij je naast de website ook en vooral de andere online webbieb tools gebruikt: Twitter, Facebook, YouTube, een blog, je E-nieuwsbrief en bibliotheek apps. Via die online tools kom je namelijk bij het publiek in jouw werkgebied ‘in the picture’. De kans is groot dat ze via een van deze kanalen op je website terecht komen om meer te lezen over het nieuws of de activiteiten die je aankondigt.

Het nieuws en de activiteiten die je naar buiten brengt, dragen ook bij aan je lokale eigenheid, een punt wat in de discussie over de retailformule regelmatig terugkomt. Zo zou je de WAAS ook kunnen zien. Een formule die voordelen biedt als het gaat om herkenbaarheid, uniformiteit, efficiëntie en (in het geval van internet) standaarden voor technologie. Met de WAAS als stevig fundament ben je juist met je online webbieb tools prima in staat om die couleur locale die je zelf bepaalt, te accentueren.

De boodschap moge duidelijk zijn: hoe mooi de widgets ook zijn ontwikkeld en op de automatische piloot draaien, om je doelgroepen beter te bereiken moet je vooral zelf aan de bak.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste Webbieb nieuws?
Schrijf je in voor de WebbiebNL nieuwsbrief.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s