Zelf bedachte publieksacties door bibliotheken

De afgelopen weken zijn we veel bij bibliotheken over de vloer geweest om te sparren over de online bibliotheek. Daarbij horen we vaak interessante acties richting het publiek, die bibliotheken zelf hebben bedacht en uitgevoerd. We hebben er een paar voor je op een rijtje gezet.

Proefabonnement bij Nico Dijkshoorn

Bij Bibliocenter in Weert worden regelmatig bekende Nederlandse auteurs uitgenodigd voor een lezing, zoals bijvoorbeeld Nico Dijkshoorn of Kees van Kooten. Natuurlijk komen daar veel bibliotheekleden, maar ook veel niet-leden. Als die er ook zijn, waarom biedt je dan geen proefabonnement aan van bijvoorbeeld 3 maanden?
Of organiseer een SMC (social media club) bijeenkomst in je bibliotheek zoals SMC020 of SMC0412. Als je dan proefabonnementen uitdeelt wordt er vaak driftig over getwitterd: prima reclame dus voor je bibliotheek.

WebbiebNL nieuwsitems 'Zelf bedachte publieksacties door bibliotheken'Geef een like en maak kans op een iPad

Dit kwam in een discussie ter sprake over mogelijkheden om het aantal likes voor je bibliotheek Facebookpagina te verhogen. Je kunt voor een afgebakende periode, bijvoorbeeld een maand, een actie houden “Geef een like aan de bibliotheekfanpagina en maak kans op een iPad”. Zo krijg je gegarandeerd veel extra likes en het kost weinig. Bij de Bibliotheek A tot Z hebben ze een soortgelijke actie lopen waarbij je een DVD kunt winnen. Overigens mocht een dergelijke actie officieel niet van Facebook, maar sinds augustus is dit (beperkt) toegestaan.

Ontwerp je eigen bibliotheektas!

Bij de Bibliotheek Hoorn hebben ze een leuke actie bedacht: daar kun je zelf een bibliotheektas ontwerpen. Ze hadden eerder al zo’n actie en nu is die helemaal gericht op kinderen onder het motto: gezocht! Ontwerper voor kinderbiebtas. Alle kinderen van de basisscholen mogen meedoen.

Schrijfwedstrijd ‘Koningsdrama’

De Bibliotheek A tot Z heeft een ludieke actie: schrijf een Koningsdrama van maximaal 200 woorden dat zich afspeelt in ons 200-jarig Koninkrijk. Dit in het kader van 200 jaar Koninkrijk der Nederlanden. Ze pakken dat professioneel aan met een wedstrijdreglement en een jury bestaande uit 5 deskundigen. Overigens organiseert de Bibliotheek A tot Z de schrijfwedstrijd in samenwerking met lokale culturele partners, waardoor de aandacht die ernaar uitgaat ook weer toeneemt.

Ga op zoek naar de gouden envelop

De Bibliotheek Midden Brabant heeft een wel heel bijzondere actie. Die bibliotheek bestaat 100 jaar en daarom trakteren zij op zes keer een gouden envelop. In elke gemeente waar de bibliotheek een vestiging heeft is één envelop in de bibliotheek verstopt. Wie die vindt krijgt een gratis 100-jarig lidmaatschap. Meer over deze publieksactie.

Ken jij een leuke publieksactie uit de bibliotheek? Laat het weten onderaan deze pagina!

WebbiebNL nieuwsitems 'Zelf bedachte publieksacties door bibliotheken'

Interesse in de activiteiten van WebbiebNL?

Inschrijven WebbiebNL nieuwsbrief.

Meer over het actuele trainingsaanbod.

2 thoughts on “Zelf bedachte publieksacties door bibliotheken

    • Bedankt voor de toevoeging Maria.
      Je hebt helemaal gelijk natuurlijk, al gebeurde het voor die tijd ook al veelvuldig en heb ik nooit iets gehoord over sancties vanuit Facebook.
      Nu mag het, echter delen dan weer niet. Misschien dat ze dat over een tijdje ook toestaan? 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s